Prace ziemne - obowiązki służby bhp |
Prace ziemne to bardzo niebezpieczna praca. Ryzyko wiąże się tu głównie z jednoczesną pracą ludzi i ciężkich maszyn. Rola służby bhp przy organizacji takich prac wiąże się zarówno z przeprowadzeniem oceny ryzyka zawodowego, jak i kontrolą warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp. Pamiętaj, że pracownicy służby bhp powinni: * przed rozpoczęciem prac ziemnych wziąć udział w: - ocenie ryzyka zawodowego związanego z tymi pracami, - opracowaniu projektu organizacji robót oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; * brać udział w opracowywaniu: - metod bezpiecznej pracy przy pracach ziemnych, które należy określić w wyżej wymienionych dokumentach, - programów szkolenia bhp i instrukcji bezpiecznej pracy dotyczących obsługi maszyn oraz urządzeń; * dobrać odpowiednie środki ochrony indywidualnej, w które należy wyposażyć pracowników w zależności od występujących zagrożeń. Uprawnienia Pracownicy służby bhp powinni także korzystać ze swoich uprawnień, czyli w praktyce: * przeprowadzać kontrole warunków pracy i przestrzegania przepisów oraz zasad bhp, * na bieżąco informować pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych i kierować do niego wnioski zmierzające do usunięcia tych zagrożeń, * występować do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń, * nie wahać się występować do pracodawcy o nałożenie kar porządkowych w stosunku do osób naruszających przepisy i zasady bhp, a zwłaszcza w stosunku do tych z nich, które nie używają przydzielonych im środków ochrony indywidualnej, * wstrzymywać pracę maszyn i urządzeń w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia oraz zdrowia pracowników albo innych osób, * niezwłocznie odsuwać od pracy pracowników, którzy swoim sposobem pracy lub zachowaniem stwarzają bezpośrednie zagrożenia życia i zdrowia pracowników albo innych osób, * nie zwlekać z wnioskami do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie prac w każdym miejscu ich wykonywania, jeżeli stwierdzą bezpośrednie zagrożenia życia i zdrowia pracowników albo innych osób. Podstawa prawna § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.). /za BHP E-LETTER Numer 565 z 9 marca 2010 r./ |
Biuro Szkoleń i Doradztwa
Paweł Kania
ul. Nowowiejska 2B
32-410 Dobczyce
tel. (012) 27 13 792
kom. 0 606 679 428
kontakt@kaniapawel.pl
bhp@kaniapawel.pl