Strona główna
Hałas kosztuje - i to naprawdę niemało...
Chcę przekonać mojego pracodawcę do redukcji hałasu w firmie? Jakich argumentów ekonomicznych mogłabym tu użyć?

W skali pojedynczego zakładu pracy hałas jest źródłem wielu obciążeń finansowych obniżających zysk pracodawcy.

Ich źródłem są koszty:

wypłacanych tzw. dodatków szkodliwych (za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia) - o ile przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują wypłacanie takich dodatków,
zakupu środków ochrony indywidualnej,
nadzoru nad środowiskiem pracy - częstszych pomiarów materialnych czynników środowiska pracy (hałasu),
wynikające z ewentualnych stwierdzonych chorób zawodowych,
wynikające z większej wypadkowości (urazowości) w pracy,
większej absencji chorobowej (pozawypadkowej),
wynikające z obniżonej jakości produkcji,
spowodowane mniejszymi ilościowo efektami pracy,
wyższej składki na ubezpieczenie wypadkowe.

W praktyce często największe rezerwy finansowe tkwią w możliwości ograniczenia strat wynikających z obniżonej jakości produkcji i mniejszych ilościowo efektów pracy. Badania naukowe wykazały, że osoby pracujące w hałasie wytworzą mniej, gorzej i więcej popsują. Już sam ten fakt powinien być dla pracodawców wystarczającym powodem podjęcia działań eliminujących hałas.

Na przykład w przedsiębiorstwie przemysłu drzewnego, w którym w warunkach narażenia na hałas o natężeniu 91,5 dB (A) zatrudnionych było w hali mechanicznej obróbki drewna 35 pracowników, straty wynikające ze zmniejszonego ilościowego efektu pracy (spowodowanego szybszym męczeniem się przez pracowników) oszacowano na 85.000 do 125.000 zł na rok. Ponadto straty wynikające z gorszej jakości wytwarzania także były ponoszone, jednak ich nie udało się już oszacować.

Koszty pracownika
Dla pracownika koszty wykonywania pracy w hałasie są mniej wymierne finansowo, lecz nie mniej dokuczliwe. W razie schorzenia przynajmniej część kosztów leczenia poniesie sam pracownik. Utrata słuchu w znacznym stopniu może utrudnić lub wręcz uniemożliwić pełnienie ról społecznych i zawodowych. Oznacza to, że tym samym może ograniczyć możliwości zarobkowania.


za BHP E-LETTER Numer 881 | 22 listopada 2011 r.
 

elearning_modul

Specjalna oferta !!!

Zapraszamy Biura Rachunkowe do współpracy z zakresu usług BHP

WIĘCEJ:

Statystyka

Użytkowników : 1201
Pozycje : 131
Odsłon : 13115248