Strona główna
Obowiązki pracodawcy przy stosowaniu niebezpiecznych substancji chemicznych
Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, u którego stosowane są do procesów technologicznych preparaty chemiczne, na które producent lub importer otrzymał numer rejestracji nadany na mocy art. 20 ust. 1 REACH?

Stosowanie niebezpiecznych substancji i niebezpiecznych mieszani chemicznych jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia pracownikom bezpiecznego wykonywanie pracy. Dopełnienie tego obowiązku powinno następować poprzez:

zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą,
właściwą organizację pracy,
stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz
informowanie i szkolenie pracowników.

Te obowiązki to w szczególności:

przeprowadzanie oceny ryzyka związanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone;
zapobieganie zagrożeniom;
likwidowanie zagrożeń u źródeł ich powstawania;
informowania pracowników o istniejących zagrożeniach, w szczególności o zagrożeniach, przed którymi chronić ich będą środki ochrony indywidualnej;
przekazywanie informacji o środkach ochrony indywidualnej i zasadach ich stosowania;
dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy, dobór maszyn i innych urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy, a także metod produkcji i pracy - z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie, oraz ograniczenia negatywnego wpływu takiej pracy na zdrowie pracowników;
zapewnienie systematycznych kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych oraz ustalenie sposobu rejestracji nieprawidłowości i metod ich usuwania;
stosowanie nowych rozwiązań technicznych;
zastępowanie niebezpiecznych procesów technologicznych, urządzeń, substancji i innych materiałów - bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi;
nadawanie priorytetu środkom ochrony zbiorowej przed środkami ochrony indywidualnej;
udostępnianie pracownikom, do stałego korzystania, aktualnych instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących: stosowanych procesów technologicznych oraz wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia pracowników, obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych, postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi, udzielania pierwszej pomocy.

Podstawa prawna

art. 221 Kodeksu pracy,

§ 39, § 40, § 41, § 42, § 43, § 44 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Jan M. Pióro
specjalista z zakresu prawa pracy, biegły sądowy
w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie

za BHP E-LETTER Numer 883 | 28 listopada 2011 r.
 

elearning_modul

Specjalna oferta !!!

Zapraszamy Biura Rachunkowe do współpracy z zakresu usług BHP

WIĘCEJ:

Statystyka

Użytkowników : 1201
Pozycje : 131
Odsłon : 13115251