Strona główna
Pomieszczenia do wypoczynku dla pracowników
W jaki sposób zorganizować pomieszczenia do wypoczynku dla pracowników?

Jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo i zdrowie pracowników, w szczególności gdy praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30oC (303 K), obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie łatwo dostępnego pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku pracowników.

Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w:

* stoły,
* krzesła z oparciami spełniające wymagania ergonomii.

Liczba miejsc siedzących nie powinna być mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Natomiast odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.

Jako pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku mogą być wykorzystane jadalnie, muszą one jednak spełniać wymagania dla takich pomieszczeń.

Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku dla pracowników wykonujących prace w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30oC (303 K), powinny być klimatyzowane. Wymóg ten jednak nie dotyczy pomieszczeń przeznaczonych do wypoczynku dla pracowników zatrudnionych w podziemnych zakładach górniczych.

Pracownikom zatrudnionym w takich warunkach, gdzie m.in. temperatura w pomieszczeniu pracy przekracza 30oC, trzeba stworzyć również możliwość umycia ciała, szczególnie w ciepłej porze roku. Co oznacza, że w pobliżu pomieszczeń pracy należy zorganizować pomieszczenie z natryskami ręcznymi na giętkich przewodach, z doprowadzeniem zimnej i ciepłej wody.

Podstawa prawna

załącznik nr 3 Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Waldemar Krupa
główny specjalista ds. bhp
i specjalista ochrony przeciwpożarowej

za BHP E-LETTER Numer 832 | 27 lipca 2011 r.
 

elearning_modul

Specjalna oferta !!!

Zapraszamy Biura Rachunkowe do współpracy z zakresu usług BHP

WIĘCEJ:

Statystyka

Użytkowników : 1201
Pozycje : 131
Odsłon : 13115237