Strona główna
Zgłoszenie zdarzenia wyglądającego na wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy
Jak powinien zachować się pracodawca, gdy zostanie mu zgłoszone zdarzenie wyglądające na wypadek przy pracy?

Pracodawca musi zapewnić systematyczne kontrole stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn oraz innych urządzeń technicznych, a także ustalić sposoby rejestracji nieprawidłowości i metody ich usuwania.

W sytuacji zgłoszenia zdarzenia posiadającego znamiona wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić sporządzenie w określonym trybie protokołu powypadkowego.

Zapewne część zgłoszonych i zbadanych zdarzeń będzie określana mianem wypadków bezurazowych.

Typowym zdarzeniem takiego rodzaju jest wypadek komunikacyjny (kierowanie samochodem służbowym), noszący znamiona wypadku przy pracy, co do którego nie posiadamy rozeznania, czy skutkował będzie urazem (w wielu przypadkach skutki tych zdarzeń nie występują, ale mogą też ujawniać się po pewnym - kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym - czasie).

Uwaga!

Bardzo poważnym błędem jest rejestrowanie jako bezurazowych i tym samym zaniechanie badania zdarzeń, które mają znamiona wypadku przy pracy (np. zakłucia czy skaleczenia pracownika w placówce służby zdrowia bądź pozornie bezurazowy wypadek komunikacyjny).

Podstawa prawna

Powyższe kwestie reguluje § 40 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).

Jacek Krajewski
nadinspektor pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy
Państwowej Inspekcji Pracy w Łodzi


za BHP E-LETTER Numer 777 | 18 kwietnia 2011 r.
 

elearning_modul

Specjalna oferta !!!

Zapraszamy Biura Rachunkowe do współpracy z zakresu usług BHP

WIĘCEJ:

Statystyka

Użytkowników : 1201
Pozycje : 131
Odsłon : 13115297