Strona główna
Odpowiedzialność pracodawcy za stan bhp
Ustawodawca, określając w Kodeksie pracy, dalej: kp, że na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bhp i powierzenie wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, podkreślił oraz jeszcze mocniej zaakcentował, iż za bezpieczeństwo i higienę pracy w firmie odpowiada zawsze pracodawca.

Wspomniane stwierdzenie należy mieć zawsze na uwadze, tworząc służbę bhp w firmie i powierzając jej zadania:

* pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy,
* specjaliście spoza zakładu pracy.

Oznacza to, że w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy i innych organów nadzoru nad warunkami pracy, jak Państwowa Inspekcja Sanitarna czy Urząd Dozoru Technicznego, oraz ujawnienia nieprawidłowości lub błędów w zakresie bhp, za stan bhp zawsze odpowiadał będzie pracodawca. Nie ma tu znaczenia, czy pracodawca ma kwalifikacje i wiedzę w zakresie bhp, czy też nie.

Nie ma na to wpływu także fakt funkcjonowania w firmie komórki służby bhp z wykwalifikowanymi pracownikami lub podpisana ze specjalistą spoza zakładu pracy umowa na obsługę firmy w zakresie bhp i doradztwo w tej dziedzinie.

Będzie tak nawet w przypadku, jeżeli w takiej umowie pracodawca zawrze jasne stwierdzenie, że to specjalista spoza zakładu pracy ponosi odpowiedzialność za stan bhp w firmie. Jest tak, ponieważ pracodawca będący usługobiorcą nie może w taki sposób scedować swojego obowiązku i odpowiedzialności w zakresie bhp na usługodawcę.

Odpowiedzialność służby bhp
Pracownicy służby bhp za swoje błędy i pomyłki mogą ponosić odpowiedzialność zgodnie z kp. Można wobec nich wyciągnąć konsekwencje w postaci odpowiedzialności materialnej, jeżeli wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych, ze swojej winy, wyrządzili pracodawcy szkodę.

Pamiętajcie, że pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty (rzeczywistych kosztów) poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub niedopełnienia obowiązku, z którego wynikła szkoda.

Odpowiedzialność specjalisty spoza zakładu pracy
Natomiast w przypadku specjalisty spoza zakładu pracy pracodawca, który poniesie koszty w związku z:

* nieprawidłowymi, niekompetentnymi działaniami takiego specjalisty,
* niewywiązaniem się przez niego z czynności zleconych mu w umowie,

może dochodzić odszkodowania na drodze powództwa cywilnego na mocy przepisów prawa cywilnego.

Podstawa prawna
Powyższe kwestie regulują art. 114, 115 i 207 § 1 kp.

Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista w zakresie
prawa pracy i bhp


za BHP E-LETTER Numer 749 | 28 lutego 2011 r.
 

elearning_modul

Specjalna oferta !!!

Zapraszamy Biura Rachunkowe do współpracy z zakresu usług BHP

WIĘCEJ:

Statystyka

Użytkowników : 1202
Pozycje : 131
Odsłon : 13115754